Wymagania gry Arma 3 – Wydajność

arma3_logohfds2

1. Minimalny i zalecany sprzęt do grania w A3:

Minimalny

OS: Windows Vista SP2 / Windows 7 SP1

CPU: Intel Dual-Core 2.4GHz / AMD Dual-Core Athlon 2.5 GHz

GPU: Geforce 8800GT / Radeon HD 3830 / Intel HD Graphics 4000

Pamięć GPU: 512 MB

DirectX: 10

RAM: 2GB

HDD: 15GB

HDD ( Alpha ): 10GB

Inne: Połączenie internetowe i konto Steam do aktywowania gry

Zalecany

OS: Windows Vista SP2 / Windows 7 SP1

CPU: Intel Core i5-2300 / AMD Phenom II X4 940

GPU: Geforce GTS 560 / Radeon HD 7750

Pamięć GPU: 1GB

DirectX: 11

RAM: 4GB

HDD: 25 GB

HDD ( Alpha ): 20 GB

Inne: Połączenie internetowe i konto Steam do aktywowania gry

 

2. Optymalizacja systemu:

Zawsze staraj się utrzymywać stabilny stan systemu, oto kilka programów które mogą w tym Ci pomóc:

CCleaner – (cyt. ze strony dobreprogramy.pl) CCleaner (Crap Cleaner) to bezpłatna aplikacja przeznaczona do optymalizacji i usuwania z systemu zbędnych plików pozostawionych po codziennej pracy z komputerem przez różnego typu aplikacje. Aplikacja umożliwia, za pomocą jednego kliknięcia, wyczyszczenie pozostałości po surfowaniu w Internecie w tym listy odwiedzanych stron internetowych i pobieranych plików, ciasteczek (cookies) oraz tymczasowych plików internetowych.

UltraDefrag – (cyt. ze strony dobreprogramy.pl) UltraDefrag to open source’owe narzędzie przeznaczone do defragmentowania partycji działających w oparciu o system plików AT12/16/32, NTFS i exFAT.
Do największych zalet aplikacji zalicza się niewielki rozmiar pliku, szybki algorytm defragmentacji, możliwość generowania raportów HTML, prostota obsługi czy funkcje analizy dysku przed defragmentacją.
Możliwa jest również defragmentacja podczas rozruchu.

Avast – Bezpłatny i lekki a przy tym skuteczny program antywirusowy. (cyt. ze strony dobreprogramy.pl) avast! Free Antivirus (dawniej avast! Home Edition) to niezwykle popularny, darmowy program antywirusowy. Zabezpiecza on komputer przed szkodliwym oprogramowaniem podczas codziennej pracy – wysyłanie/odbieranie wiadomości e-mail, rozmowy za pośrednictwem komunikatorów czy też przeglądanie stron internetowych.

Spybot 2 – Darmowy program antyspyware, może działać obok Avast-a. (cyt. ze strony dobreprogramy.pl) Bardzo dobry program do wyszukiwania i usuwania komponentów szpiegujących typu spyware, dialerów, keyloggerów itp. Zawiera więcej sygnatur komponentów niż najpopularniejszy Ad-aware dzięki czemu jest skuteczniejszy w ich usuwaniu. Umożliwia archiwizację dokonanych zmian jeżeli przez pomyłkę usuniemy “dobry” komponent.

Process Hacker – Rozbudowany menedżer zadań. Jeżeli uważasz że jakiś program w tle zjada cenne zasoby CPU to tym programem z łatwością ten proces odszukasz i “ubijesz”. Podczas instalacji istnieje opcja wyłączenia systemowego menedżera procesów i zastąpienia go Process Hacker-em, którą to opcje polecam wybrać. Program umieszcza na pasku obok zegara wykres użycia CPU dzięki czemu wiadomo kiedy procesor coś robi. Istnieje możliwość wyłączenia tej opcji lub dodania dodatkowych wykresów jak użycie GPU, RAM, HDD, pobieranie/wysyłanie.

Istnieją jeszcze programy typu Game Booster, które to po odpaleniu przez ich interfejs gry samoczynnie optymalizują system tak, aby uzyskać jak największą wydajność w grze. Do programów tego typu należy m.in. Razer Game Booster. Osobiście takiej taktyki nie stosuję lecz jeżeli ktoś chce spróbować to droga wolna.

Sterowniki. Zawsze staraj się posiadać zainstalowane aktualne wersje sterowników dla Twojego sprzętu. Najważniejsze są tutaj sterowniki karty graficznej – zazwyczaj najlepszy efekt dają wersje beta sterowników. Im nowszy sterownik tym większa wydajność w grach.
Sterowniki AMD
Sterowniki NVidia

3. Optymalizacja ArmA 3 – ArmA3.cfg:

Otwieramy notatnikiem plik arma3.cfg znajdujący się w C:\Users\[NAZWA UŻYTKOWNIKA]\Documents\Arma 3.
Następnie modyfikujemy następujące wartości:

UWAGA!
Po którymś z kolei update poniższe dwie wartości wynoszą odpowiednio 1000 oraz 4, oznacza to, że A3 wymusi na karcie grafiki renderowanie tyle klatek naprzód ile karta może z siebie dać (max 1000 naprzód). Wpływa to zabójczo na FPS-y, ustawienie poniższych wartości na 1 przywróci Wam co najmniej kilkadziesiąt FPS-ów(sprawdzone).

GPU_MaxFramesAhead=4;
Zalecana wartość 1-4, zobacz która jest dla Ciebie lepsza.

GPU_DetectedFramesAhead=0;
Zalecane wartości 0-3, zobacz która jest dla Ciebie lepsza.

refresh=60;
Jeżeli korzystasz z Vsync i osiągasz więcej niż 60 FPS to tą wartością możesz zwiększyć liczbę klatek do których się przystosuje gra i/lub możesz tą wartość dostosować do szybkości odświeżania Twojego monitora. Przykład:
Monitor 60Hz – refresh=60;
Monitor 120Hz – refresh=120
itd.

4. Optymalizacja ArmA 3 – x.Arma3Profile:

Będąc w tym samym folderze otwieramy notatnikiem plik nazwaużytkownika.Arma3Profile, na ten przykład u mnie ten plik zwie się GieNkoV.Arma3Profile.

Edytujemy następujące wartości (CTRL+F może pomóc w wyszukaniu nazw):

mouseSmoothing=0;
Zmieniamy na 0, usunie to uczucie “pływania” celownika po ekranie i da większą stabilność celowania.

sceneComplexity=160000;
Domyślnie wartość 300000, o wiele za dużo, zmniejszamy do przedziału ok. 160000-250000.

shadowZDistance=50;
Zasięg rysowania cieni, zostawić domyślnie lub ustawić max 100.

headBob=0.32085562;
Efekt ruchomej głowy podczas ruchu, biegania, polecam zmniejszyć do 0 jak ktoś nie chce dostać bólu głowy.

viewDistance=1600;
Zasięg widzenia, użyj 2700 dla ustawienia High, 2150 jako ustawienie Standard lub 1600 jako ustawienie Low.

preferredObjectViewDistance=1100;
Zasięg rysowania obiektów, użyj 1600 jako ustawienie High, 1350 jako ustawienie Standard lub 1100 jako ustawienie Low.

fovTop=0.75;
fovLeft=1.1999999;
Jest to tzw. Field of View czyli zakres kąta widzenia w grze, domyślnie mamy kąt widzenia 70st, wartości powinny dostosować się same lecz możemy ten zakres z łatwością zwiększyć zgodnie z tą tabelą:

70 FoV Domyślne.
fovTop=0.75;
fovLeft=1.34;

75 FoV dla ekranów 16:9.
fovTop=0.82;
fovLeft=1.46;

75 FoV dla ekranów 16:10.
fovTop=0.80;
fovLeft=1.46;

80 FoV dla ekranów 16:9.
fovTop=0.89;
fovLeft=1.58;

80 FoV dla ekranów 16:10.
fovTop=1.0;
fovLeft=1.59;

85 FoV dla ekranów 16:9.
fovTop=0.96;
fovLeft=1.71;

85 FoV dla ekranów 16:10.
fovTop=1.06;
fovLeft=1.70;

90 FoV dla ekranów 16:9.
fovTop=1.03;
fovLeft=1.83;

90 FoV dla ekranów 16:10.
fovTop=1.13;
fovLeft=1.82;

5. Optymalizacja ArmA 3 – Ustawienia w grze:

Odpalamy grę i przechodzimy do ustawień wideo (Options -> Video).

Zakładka General:

Sampling – zostawić na 100%
Texture – zalecane High lub Ultra
Objects – Standard lub High, większe ustawienie znacząco obniży FPS
Terrain – Low do High, większe ustawienie zwiększy zasięg rysowania trawy lecz znacząco obniży FPS podczas celowania
Shadow – DISABLED lub High+, mniejsze wartości wydają się dawać gorszą wydajność
Particles – High lub Ultra
Cloud – DISABLED, jesteś na ziemi a nie w chmurach, dodatkowo wyłącza efekt obracania się chmur
PIP – DISABLED lub Low, zjada dużo klatek a daje tylko efekt kosmetyczny podczas jazdy
HDR – Standard gdyż lepiej oświetla teren, jest on bardziej ciemniejszy i nie razi tak jak ustawienie Low
Dynamic Lights – Low lub High
Visibility – są to wartości które edytowaliśmy wcześniej w pliku.

Zakładka Display:

Display Mode – Fullscreen, chyba że chcemy mieć grę w okienku to wybieramy Window lub Fullscreen window
Resolution – ustawiamy rozdzielczość maksymalną dla naszego monitora lub mniejszą jeżeli mamy poważne problemy z FPSami
Aspect Ratio – ustawiamy proporcje naszego ekranu
VSync – DISABLED jeżeli nie osiągamy więcej jak 60FPS, w przeciwnym wypadku ENABLED
Interface Size – Very Low lub Low, chyba że mamy tak wielki ekran że ciężko dostrzec UI wtedy zwiększamy
Brightness i Gamma – Ustawiamy tak żeby napis w czarnym okienku CORRECT był ledwo widoczny a napisu WRONG nie było w ogóle widać

Zakładka AA & PP:

Postprocesses – Nie polecam ruszać chyba że naprawdę zależy nam na nierealnych kolorach i rozmyciu ekranu, w przeciwnym wypadku wszystko na 0.
SSAO – cieniowanie obiektów, DISABLED lub Standard, większe wartości bardzo znacząco obniżają FPS
Caustics – odbicie i załamanie światła słonecznego, może być widoczne np. na powierzchni wody, ustawić wg. własnej preferencji, w małym stopniu obniża FPS
FSAA – Antyaliasing, wygładzanie krawędzi, 2x, 4x lub DISABLED, 4x daje większą wydajność lecz może obniżyć FPS podczas celowania
ATOC – DISABLED lub Trees only, ustawienie Grass + Trees znacząco obniży FPSy podczas celowania
PPAA – DISABLED lub Very High, ogromny impet w stronę karty graficznej i FPSów
Anisotropic Filtering – Ultra, to ustawienie minimalnie zmniejsza FPS za to poprawia widoczność obiektów w oddali

Po ustawieniu wszystkich opcji klikamy OK.
Pytanie dlaczego w niektórych opcjach większe wartości są zalecane? – ArmA 3 na swój sposób utylizuje zasoby CPU i GPU, ustawienia niskie sprawiają że danym obszarem zajmuje się procesor zamiast karty graficznej, dopiero ustawienie wartości High sprawia że gra wymusza używanie karty graficznej do renderowania a przez to zmniejsza się obciążenie CPU i rosną FPS!

6. Optymalizacja ArmA 3 – Parametry startowe:

Poniższe wartości możemy zmienić poprzez ustawienia Arma3Sync:

-cpuCount=x – ustaw tą wartość tak aby równała się ilości fizycznych rdzeni Twojego procesora (2, 4, 6 itd.)
-exThreads=x – 7 dla czterordzeniowych CPU lub lepszych, 3 lub 5 dla czterordzeniowych CPU, 1 lub 3 dla dwurdzeniowych procesorów
-high – ustawia priorytet procesu ArmA 3 na wysoki – większa wydajność
-maxMem=xxxx – ustaw na 4096 lub o 1GB mniej RAM niż posiadasz zainstalowane
-noSplash – przyśpiesza ładowanie gry
-world=empty – przyśpiesza ładowanie gry
-nologs – wyłącza zapisywanie logów co w niektórych przypadkach może poprawić wydajność

Na ten przykład moja linia startowa wygląda tak:
-nosplash -cpuCount=2 -exThreads=3 -high -maxMem=8192 -noSplash -world=empty

 

7. Wydajność Steam:

Oto lista rzeczy które mogą obciążać procesor podczas gry, od góry najbardziej obciążające procesor rzeczy:

  • Lista znajomych (zamknięcie okna kontaktów obniży znacząco użycie CPU)
  • Otwarte okna czatu (im więcej otwartych tym większe zużycie CPU)
  • Update (sprawdza checksumy czym obciąża procesor, upewnij się że nic się nie updatuje w tle)
  • Steam Overlay (Shift+Tab)
  • Komunikator Steam (przełącz się na offline aby zmniejszyć użycie CPU)
  • Otwarte okno Steam na stronie głównej (animacje gify itp. są ciągle załadowane czym obciążają procesor, aby temu zaradzić zamknij okno steam do gry).

Ustaw priorytet procesu Steam na Niski (Low) przez menadżer zadań lub Process Hacker.